ویروس HPV

 

ویروس HPV

 

ویروس HPV یکی از ویروس‌های بسیار شایعی است که باعث به وجود آمدن زگیل و برآمدگی در ناحیه تناسلی می‌شود و گاه ممکن است بدون علامت باشد. این ویروس در خانم‌ها و آقایان و حتی در کودکان به وجود می‌آید. زگیل تناسلی با زگیل معمولی متفاوت است. این زگیل خطرات و عوارض زیادی را به دنبال دارد که در نهایت ممکن است به بیماری های بسیار خطرناکی مانند سرطان منجر شود.

 

 

 

آشنایی با انواع ویروس HPV و نحوه انتقال آن

 

ویروس HPV انواع مختلفی دارد. بعضی از انواع این ویروس کم خطر و بعضی دیگر بسیار پرخطر هستند. ویروس‌های کم خطر جزو ویروس‌های غیر سرطانی هستند که با درمان‌های پزشکی و یا گاهی با درمان‌های خانگی برطرف می‌شوند. اما نوع خطرناک یا سرطانی این ویروس ممکن است سلامت و گاهی حیات افراد را به خطر بیندازد. علت اصلی به وجود آمدن زگیل تناسلی، ارتباط پوستی و برقراری رابطه جنسی با افراد آلوده به این ویروس است.

 

البته در خصوص انتقال این ویروس از طریق روابط غیر جنسی مانند بوسیدن، شنا در استخر، دست دادن و... هنوز تحقیقات علمی مشخصی در دسترس نیست. اما شایع‌ترین راه انتقال آن، ارتباط جنسی است. این ویروس بیشتر در کسانی بروز پیدا می‌کند که رابطه جنسی فعالی داشته باشند.

 

 

 

ویروس HPV بیشتر در مردان شایع است یا در زنان؟

 

در خصوص شایع بودن ویروس HPV باید بگوییم این ویروس هم در مردان و هم در زنان شایع است. در واقع از نظر جنسیتی این ویروس هم مردان و هم زنان را مبتلا می‌کند. خوب است تا بدانید گاهی حتی در کودکان 9 سال به بالا نیز نشانه‌های زگیل تناسلی دیده شده است. به طور کلی شایع‌ترین سن ابتلا به این ویروس، 19 تا 45 سال است. البته در بعضی مواقع ممکن است افرادی که سن پایین‌تر یا بالاتری از این میزان دارند، نیز به این ویروس آلوده شوند.

 

 

 

علائم ویروس HPV چیست؟

 

به طور کلی گاهی ممکن است این ویروس کاملا خنثی و خاموش خودش را نشان دهد و با علائم خاصی همراه نباشد. حتی احتمال دارد گاهی اوقات مدت زیادی از ابتلای فرد به این ویروس گذشته باشد، اما خودِ بیمار متوجه این موضوع نشده باشد. آیا می‌دانید به چه علت؟ علائم و نشانه‌های این بیماری به گونه‌ای هستند که شاید فردِ آلوده گمان کند مشکل و یا بیماری دیگری دارد و به وجود این بیماری پی نبرد.

 

بعضی از علائم ویروس HPV احساس درد و سوزش در ناحیه تناسلی، خونریزی‌های نامنظم، ترشحات غیر طبیعی واژن، خونریزی بعد از رابطه جنسی و... است. نکته مهمی که در خصوص علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی وجود دارد این است که این زگیل‌ها در بیشتر مواقع با قرمزی یا خارش همراه نیستند. از آنجایی که محل ظهور آنها در ناحیه تناسلی و مقعدی است، شاید افراد به درستی متوجه وجود آنها نشوند.

 

 

 

تشخیص HPV

 

اکثر افراد مبتلا به HPV نمی‌دانند که به این عفونت مبتلا هستند. آنها هرگز علائم یا مشکلات سلامتی ناشی از این عفونت را بروز نمی‌دهند. برخی از افراد با ابتلا به زگیل تناسلی متوجه می‌شوند که آلوده به HPV بوده‌اند. زنان ممکن است با دریافت نتیجه غیرطبیعی تست پاپ اسمیر متوجه ابتلا به HPV شوند. برخی ممکن است تنها زمانی متوجه شوند که دچار عوارض جدی‌تر HPV مانند سرطان شده باشند.

آزمایش‌هایی بر روی سلول‌های دهانه رحم پس از تست پاپ اسمیر انجام می‌شوند، که می‌توانند DNA انواع پرخطر HPV را که با سرطان‌های تناسلی مرتبط هستند، شناسایی کنند. این آزمایش‌ها برای غربالگری زنان بالاتر از ۳۰ سال استفاده می‌شوند.

 

 

اقدامات اولیه

 

پیش از انجام آزمایش HPV، آماده‌سازی خاصی موردنیاز نیست. با این حال، از آن‌جایی که تست HPV اغلب همان‌زمان و همراه با آزمایش پاپ‌اسمیر انجام می‌شود، می‌توان با انجام این اقدامات به افزایش دقت هر دو آزمایش تا حد امکان کمک کرد:

 

دو روز قبل از آزمایش، از رابطۀ جنسی، دوش گرفتن یا استفاده از داروهای واژینال یا فوم اسپرم‌کش، کرم یا ژله خودداری کنید.

 

ترجیحاً تست را در طول عادت ماهانۀ خود برنامه‌ریزی نکنید؛ با این‌که تست قابل‌انجام است، اما در زمان دیگری در چرخه، پزشک می‌تواند نمونۀ بهتری از سلول‌ها جمع‌آوری کند.

 

 

روند انجام تست

 

تست HPV معمولاً هم‌زمان با آزمایش پاپ‌اسمیر انجام می‌شود. تست HPV می‌تواند با استفاده از همان نمونۀ تست پاپ‌اسمیر یا با جمع‌آوری نمونۀ دیگر از کانال گردنی رحم انجام شود.

 

 

 

تست HPV در قزوین انجام می شود ؟

آزمایشگاه پاتوبیولوژی فرزام در قزوین هر دو گروه پر ریسک و کم ریسک ویروس را مورد بررسی قرار می دهد.

 

 


شماره پذیرش
شماره همراه

 

  » راهنمای دریافت جواب